Sprzęt dla letorów
SPRZĘT DLA LEKTORÓW

Co nowego na rynku? Na czym warto zawiesić ucho? Kto i za co dostał kolejną nagrodę? To jest TECHNEWS! Sprzęt dla lektorów? W dziale TESTY znajdziesz efekty naszych praktycznych doświadczeń na mikrofonach i przedwzmacniaczach. A na deser świeżutkie promocje. Trzymaj rękę na pulsie.

Zacznijmy od jednej ważnej kwestii. Ten mikrofon jest na rynku naprawdę krótko, a zdobył już dwie nagrody i to nie byle jakie.  Pierwszą z nich była nagroda MIPA 2009 Musikmesse/Prolight+Sound we Frankfurcie. Ponad 100 magazynów branżowych z całego świata głosowało na produkty nagradzane MIPA (Musikmesse International Press Award). Druga to znany TEC Award, gdzie TLM67 zaliczył tytuł mikrofonu roku. Kampania promocyjna Neumanna nie ominęła również naszej branży, bo jednym z głównych zastosowań tego modelu jest lektorka.

 

Rekomendację™ daje mu m.in. Joan Baker http://joanbaker.tv/joan_baker_interviews_candid_word.php. Nie znamy dorobku tej pani, a tembry głosu też się™ zdarzało słyszeć lepsze, ale musi to być jakaś amerykańska branżowa celebrytka. Swoją drogą miejmy nadzieję™, że w Polsce to w tę™ stronę™ nie pó‚jdzie. W każdym razie naprawdę™ ciꙿko oceniać taki mikrofon, pomijając te opinie. To wrę™cz karkołomne zadanie... wię™c spró‚bujemy.


Ahhh ten sznyt...

rodzinaNo có‚ż, śliczny sprzę™t. Grawerka Georga na froncie, matowy szary kolor obudowy, złotawe akcenty. Niby nic, a jednak robi wrażenie. Widać, że firma pokłada w tym modelu duże nadzieje. Gabarytowo od razu widać, że konstrukcji bliżej do rodzinki 67, 87 i 89, niż do 102 i 103. Poró‚wnanie wielkości na załączonym obrazku. Wykonanie, jak to u Neumanna –“ bez zarzutu.




Oczywiście mamy tutaj drewniane pudełeczko, identyczne jak przy 103, inaczej niż w TLM102, gdzie dostajemy sprzę™t w kartonie. Nie ma się™ co temu dziwić, bo to też inna pó‚łka cenowa. Nowa 67 kosztuje około 6.500 PLN. Ale przecież wiadomo jak to jest u Neumanna. Mikrofon to dopiero początek, a przydałby się™ choćby koszyk, któ‚rego oczywiście w zestawie nie ma. W sklepie 1400 złotych. Jak już szalejemy, to dodajmy jeszcze dedykowany „antypop” za 800 i mamy zestaw, jak na załączonym obrazku. Prawda, że wygląda stylowo?


Wygląda nieźle, ale jak brzmi.

Dla nowego Neumanna nie stosowaliśmy taryfy ulgowej. Ci sami lektorzy, to samo studio i ta sama karta dźwię™kowa. Pewnie, że aż chciałoby się™ poeksperymentować, ale zależy nam na jakimś punkcie odniesienia. A wszystkie dotychczasowe nagrania innych majkó‚w były wykonane właśnie w takich warunkach.

 

Tutaj znajdziecie pliki .wav:

Nagranie wokal mę™ski Marcin
Nagranie wokal mę™ski Tomek
Nagranie wokal żeński Julita
Nagranie wokal żeński Aśka


No i tak... uczucia można mieć trochę™ mieszane. Słuchając surowych nagrań pod kątem, że się™ tak wyrażę™ „miodności–, ten ponad dwukrotnie droższy sprzę™t ustę™puje TLMowi 102 i 103. To dziwne? Niekoniecznie. Dźwię™k w poró‚wnaniu do innych modeli wydaje się™ dość suchy. Oczywiście jest pełny, jest dokładny, świetnie radzi sobie z  najtrudniejszymi s-kami. Dlaczego wię™c brzmi na pierwszy rzut ucha gorzej? Bo jest najbardziej wiernym mikrofonem ze wszystkich prezentowanych. Słuchając tych pró‚bek ma się™ wrażenie, że lektor mó‚wi prosto przed tobą. Mamy  nad Wami taką przewagę™, że znamy tych ludzi i możemy usłyszeć ich na żywo. Gwarantujemy wię™c, że ich głosy brzmią niebezpiecznie podobnie do tego co zarejestrował TLM 67.  To jednocześnie zaleta i wada. Wada jeśli masz kłopoty z akustyką studia. Wada jeśli nie stać Cię™ na porządny preamp. Wada jeśli masz problemy z głosem. Bo wygląda na to, że 67 jest przy okazji specjalistą od wykrywania wad naszego toru nagraniowego. Wniosek jest prosty, jeśli Twoje studio jest w budowie nie zaczynaj od tego modelu.

Dla własnej przyjemności i zabawy, przepuściliśmy nagrania z tego i innych modeli Neumanna przez identyczny dla każdego z nich preset naszego filtru do wokalu w programie do obró‚bki. Wyniki są dla 67 baaardzo korzystne. To, co na suró‚wce wydaje się™ przyjemnym podbarwieniem, po obró‚bce ciągnie tańsze modele w dó‚ł, w poró‚wnaniu do 67. Sytuacja wydaje się™ podobna do np. U89, przy czym 89 jest dużo bardziej cichy. Możemy się™ tylko domyślać jak dobrze „gadałby”on z prawdziwie klasowym przedwzmacniaczem. Dodatkową zaletą jest niewątpliwie poziom szumó‚w. A raczej jego brak. Nowa 67ka praktycznie nie szumi. Przy tym poziomie głośności jaki daje ten mikrofon praktycznie nie musimy używać żadnych narzę™dzi odszumiających. 

Podsumowanie.

Ślicznie wykonany, bardzo wierny mikrofon. Polecamy, ale z zastrzeżeniem, że bę™dzie spisywał się™ tym lepiej, im lepsze warunki mu zapewnimy. Z drugiej strony, czy przecię™tny lektor się™ga po sprzę™t powyżej 5.000 PLN? Chyba rzadko. Dlatego TLM67 wydaje się™ raczej propozycją dla studia, w któ‚rym potrzebne jest dobre narzę™dzie dla np. kilku ró‚żnie brzmiących lektoró‚w. Wydaje się™, że jego cena w poró‚wnaniu do możliwości jest dość atrakcyjna. Brzmi to dziwnie, ale Neumann nigdy przecież nie był tani. Oceniając wię™c w kontekście starszych braci może to być dobra inwestycja.



Producent - Neumann www.neumann.com

Dystrybutor –“ AplauzAudio   www.aplauzaudio.pl

Brak komentarzy

Studio Medianawigator.com

reklama

Agencja MediaNawigator.com

Powered by:

Bank głosów Mikrofonika.net

reklama