Ryźlak Anna
- urodzona 13 września 1980 roku. Lektorka, redaktorka, copywriterka. Absolwentka Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w audiobookach. Nagrywa także słuchowiska, podcasty, prezentacje i polskie wersje aplikacji.
Poznaj twarze i historie polskich lektorów! Poniżej przedstawiamy sylwetki najpiękniejszych głosów lektorów filmowych, reklamowych i dubbingowych. Uwaga! Znalazłeś nieaktualny wpis? Masz dodatkowe informacje lub uwagi? Pisz do nas.
- urodzona 13 września 1980 roku. Lektorka, redaktorka, copywriterka. Absolwentka Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w audiobookach. Nagrywa także słuchowiska, podcasty, prezentacje i polskie wersje aplikacji.
Anna Ryźlak na początku studiów zatrudniła się w Super Expressie, była również korektorką w Polskiej Akademii Nauk. W wieku 21 lat rozpoczęła przygodę z Polskim Radiem; przez dwa lata pracowała w trójkowych porankach. W tamtym czasie odebrała Kartę Mikrofonową z rąk Andrzeja Matula i Wojciecha Gąssowskiego.
- Wychodziłam z założenia, że brak praktyki od samiusieńkiego początku studiów nie przyniesie niczego dobrego w przyszłości, więc działałam. Później na 15 lat zasiadłam za biurkiem wydawnictwa, gdzie otoczyłam opieką czasopisma i wiele kolekcji książkowych. Każda seria oznaczała minimum 60 pozycji, do większości z nich dołączane były również filmy wymagające polskiej wersji językowej.
I tak nawiązałam współpracę z warszawskim studiem nagraniowym, czuwając nad słowną oprawą produkcji i dobierając głosy lektorów, w tym należące do takich sław jak Krysi Czubówny. Mogłam zacząć czytać filmy, ale… odmówiłam, nie czułam się jeszcze na siłach, chyba zabrakło odwagi i wiary w możliwości głosowe - wspomina.
Pracując nad słowem tęskniła jednak do pracy głosem i zapisywała się na kolejne kursy lektorskie. - Tak oto wybrałam się do Maćka Jabłońskiego na warsztat o skromnej nazwie "warsztat mistrzowski", po którym Maciek grzecznie poprosił mnie, żebym poszła sobie w świat i nie marudziła. Nie zastosowałam się od razu, wzięłam natomiast udział w dwóch produkcjach projektu Nasze Czytanie, co upewniło mnie w przekonaniu, że robię to zdecydowanie za rzadko.
Dopiero w 2020 postawiłam wszystko na jedną kartę. Poodmawiałam dalszych kontraktów wydawniczych, przestałam pisać, postanowiłam tylko mówić, mówić i jeszcze raz mówić - wyjaśnia.
Specjalizuje się w audiobookach, których ma na swoim koncie ponad 140, nagrywając m.in. dla takich wydawnictw jak Czarne, Onepress, Luna czy Agora.
Usłyszymy ją również w audioserialu Marcina Myszki, na składance SP Records, w wielu windach, polskich wersjach aplikacji (np. Preglife mogącej się pochwalić 180 000 użytkowniczek czy Mind Shower), słuchowiskach (Audioteka), podcastach (OKO.press, Czarne) czy w wersji audio Przekroju. Współpracuje z Empik Go, Legimi, TakTo, Studiem Praga, Audioteką i kilkoma bankami głosów. W zaciszu domowego studia nagrywa prezentacje firmowe i inne drobne formy VO.
Redaktorka z ponad 20-letnim doświadczeniem (Program III Polskiego Radia, prasa, International Masters Publishers, dobryredaktor.pl), copywriterka (współpraca z takimi markami jak OBI czy SUPER-PHARM), autorka dwóch książek i wielu magazynów dla najmłodszych.
Jej największą pasją pozostaje zdecydowanie praca głosem. - Mikrofon pochłania mnie bez reszty. 99% grania przypada na studia, 1% pozostawiam na krótsze formy w zaciszu domowego studia, warunkowane współpracą zdalną. Praca z realizatorami to w mojej opinii 50% frajdy, dlatego goszczę w studiach z prawdziwą przyjemnością. Praca jest moim hobby, nie ma chyba nic lepszego pod słońcem… - wyznaje.
(źródło: materiały własne)
Brak komentarzy