Sprzęt dla letorów
SPRZĘT DLA LEKTORÓW

Co nowego na rynku? Na czym warto zawiesić ucho? Kto i za co dostał kolejną nagrodę? To jest TECHNEWS! Sprzęt dla lektorów? W dziale TESTY znajdziesz efekty naszych praktycznych doświadczeń na mikrofonach i przedwzmacniaczach. A na deser świeżutkie promocje. Trzymaj rękę na pulsie.

Universal Audio ma na rynku dorobek jak mało kto. Oprócz prawdziwych studyjnych klocków, ich pozycję budują również bardzo cenione urządzenia wirtualne – seria kart DSP UAD z oprogramowaniem, symulującym najbardziej utytułowane sprzęty w historii branży. Ale jednym z wyznaczników tej firmy, zawsze była dość wysoka cena, w większości wypadków, poza zasięgiem budżetu przeciętnego realizatora. Tym razem jednak, producent postanowił schylić się nieco niżej i wypuścił na rynek swój dużo tańszy model, obniżając progi do poziomu konsumentów o mniej zasobnych portfelach. Co więcej, ten rynkowy ruch UA, musiał zostać dość dokładnie przemyślany, bo poza atrakcyjną jak na tego wykonawcę ceną, sprzęt dostał dodatkowy wabik - płynną regulację pomiędzy brzmieniem tranzystora i lampy. Pomysł godny szacunku. A jak to działa? Sprawdźmy.

 

Universal Audio 710 Twin-FinityNajpierw nacieszmy oko.

 

A jest czym –“ konstrukcja jest bardzo efektowna wizualnie. Czarna obudowa UA ładnie wspó‚łgra z przednim srebrnym panelem. Dwie solidne gałki GAIN i LEVEL odpowiedzialne za siłę™ sygnału wejściowego i wyjściowego sprawiają wrażenie solidnych, a jednocześnie nie topornych. Wydaje się™, że powinny służyć wiernie przez długi okres czasu. Na środku dobrze umiejscowiony, choć może średnio atrakcyjny, podświetlany wskaźnik poziomu dźwię™ku z dość wyraźną podziałką. Tuż pod nim głó‚wna atrakcja, czyli gałka płynnego ustawienia poziomu trans-tube. Wyraźnie mniejsza niż dwa głó‚wne pokrę™tła, co ma swoje uzasadnienie ergonomiczne, ale ró‚wnie sprawnie działająca. Można by się™ zastanawiać, czy te elementy nie wygodniej byłoby mieć skokowe zamiast płynnych, ale sama koncepcja sprzę™tu chyba wyklucza takie rozwiązanie.

Universal Audio 710 Twin-Finity

 

Pozostałe funkcje, czyli zasilanie phantom, 15db tłumik, przełącznik linia/mikrofon, zmiana funkcji na tarczy wskaźnika, filtr niskich tonó‚w i przełącznik fazy, obsługujemy prostymi, ale niezniszczalnymi metalowymi pstryczkami. Całość komponuje się™ dobrze, jest całkiem nieźle rozplanowana i mimo małych rozmiaró‚w wygodna w obsłudze. Na tylnej ściance znajdziemy sekcję™ przyłączy. A wię™c gniazdo na kabel wbudowanego w urządzenie zasilacza, Wejście liniowe, mikrofonowe i oczywiście wyjście. Wszystko na wtykach XLR z logo Neutrika, co jest już chyba standardem światowym. Nas trochę™ zaskoczył brak złącza niesymetrycznego. Wszak Universal Audio celuje ró‚wnież w klientó‚w domowych, a tym niekoniecznie może zależeć na tego typu połączeniach i zapewne chę™tnie zobaczyliby też na tylnej ściance gniazdo jack. 

 

 

No to sprawdźmy, co to potrafi. Universal Audio 710 Twin-Finity

 

Podłączenie i ustawienie jak się™ można było spodziewać jest banalnie proste. Nie mamy tu żadnych dodatkowych opcji korekcji, wię™c nie ma z czym cudować. Tym razem nie mieliśmy w studiu aż tylu mikrofonó‚w co ostatnio, wię™c ograniczyliśmy się™ do podstawowych modeli w naszej kabinie –“ Neumanna U89 i TLM 103 tej samej marki. Na deser, już poza testem lektorskim, nagrywaliśmy ró‚wnież wokal mę™ski i damski śpiewany do dynamicznego Sennheisera MD 403 z lat 60tych. Pró‚bki lektorskie nagrywaliśmy na wypośrodkowanym ustawieniu lampa-tranzystor, po odczekaniu odpowiedniego czasu na rozgrzanie bańki.

 

Poniżej pró‚bki nagrań lektorskich:

 

Marcin na Neumann TLM-103 + UAudio 710

Tomek na Neumann TLM-103 + UAudio 710

Julita na Neumann TLM-103 + UAudio 710

Ania na Neumann TLM-103 + UAudio 710

Marcin na Neumann U89 + UAudio 710

Tomek na Neumann U89 + UAudio 710

 

 

Jak to działa?

 

Brzmienie 710 nie jest łatwo zdefiniować. Bawiliśmy się™ pokrę™tłem nasycenia lampy dość długo i zdecydowanie tranzystor brzmiał do naszych zastosowań lepiej. Dlaczego? Po prostu jest bardziej selektywny. Być może w zastosowaniach muzycznych, gdzie czę™sto nie selektywność, a właśnie przyjemna okrągłość jest bardziej w cenie, to brzmienie bę™dzie dla kogoś strzałem w dziesiątkę™, bo zdecydowanie jest warte uwagi. Ale niektó‚rzy lektorzy stwierdzili po prostu, że lampa „zamula:. Ustawienie pośrodku pozwala mniej wię™cej zorientować się™ w charakterze tego efektu, jednocześnie w mniejszym stopniu wpływając na szczegó‚łowość. Potwierdzamy, że płynne przejście lampa-tranzystor, to nie tylko reklamowy gadżet. Trzeba też zauważyć, że w niektó‚rych wokalach mamy też lekki nadmiar „esek". To oczywiście dość łatwe do usunię™cia, ale trzeba o tym wspomnieć. Paletę™ mikrofonó‚w mieliśmy tym razem dość ograniczoną, ale nasza standardowa dwó‚jka pozwala już ocenić jak przedwzmacniacz radzi sobie z całkowicie ró‚żnymi źró‚dłami sygnału. Oba majki wypadły dobrze, ale ró‚żnica mię™dzy nimi jest dość wyraźnie słyszalna. To dobrze świadczy o Twin-Finity, choć brakuje nam trochę™ w testach jakiegoś wyraźnie słabszego pojemnościowca, by sprawdzić jak sprzę™t poradzi sobie z jego wyciągnię™ciem. Niestety nic na stanie nie mieliśmy.


Podsumowanie.

Najtańszy model Universal Audio to naszym zdaniem, przemyślana i ciekawa propozycja. Nie powala brzmieniem na kolana, jak niektó‚re klocki za sumy 5 cyfrowe, ale prezentuje naprawdę™ Universal Audio 710 Twin-Finityprzyzwoity poziom i własny charakter, któ‚rym na dodatek pozwala nam sterować. Co ważne, za około 2.800 PLN dostajemy sprzę™t naprawdę™ dobrze wykonany, zaprojektowany z dbałością o ergonomię™. To trzeba docenić. Jeśli i to mało, to na dodatek w trwającej aktualnie promocji Universal Audio, do tego modelu dostaniemy kartę™ DSP tej firmy UAD 2 Solo gratis. Przyznać trzeba, że w takim zestawie w kategorii cena/jakość nasz bohater nie ma konkurencji. A minusy? W naszej branży lepiej sprawdziłyby się™ jednak potencjometry skokowe, pozwalające na wię™kszą powtarzalność ustawień. Poza tym słyszeliśmy już preampy na tranzystorze wyraźnie lepiej sprawujące się™ w kabinie. Czy znajdziemy coś lepszego w tej cenie do nagrywania lektorki? Być może, ale choćby z czysto ekonomicznego punktu widzenia, szukając sprzę™tu w tej cenie, musimy wziąć pod uwagę™ Twin-Finity 710.

 

 

Producent: Universal Audio

Dystrybutor: MBS

Komentarze (2)

2011-05-22 snoofer

Napalałem się™ na niego ale trochę™ otrzeźwiałem. U recenzentó‚w też zachwytó‚w nie dostrzegłem wię™c w ocenie jesteśmy chyba zgodni. Chociaż dwie kwestie nie daje mi spokoju, a mianowicie to, że nie mamy żadnego punktu odniesienia do któ‚rego można poró‚wnać testowany sprzę™t. Druga sprawa to odpowiedź na pytanie czego właściwie szukamy i co oceniamy ? Mó‚wiąc, że oceniamy brzmienie wpadamy w pułapkę™ - z jednej strony chcemy, żeby brzmienie było wypasione, choć jednocześnie mamy świadomość, że idealny preamp powinien być maksymalnie transparentny, czyli nie powinien wnosić nic od siebie a tym bardziej właśnie nie powinien dawać tego "wypasionego" soundu

2011-05-23 tomekb

W pierwszej kwestii jeszcze bym się™ zastanawiał. Zachwytu może nie ma, ale cenowo to jest naprawdę™ mocna propozycja. Zwłaszcza w aktualnej promocji. Sprawa poró‚wnania - no có‚ż... można poró‚wnywać sprzę™ty mię™dzy sobą. Ale my pro prostu włączamy i słuchamy, to nie pasuje a to pasuje. Bez wgłę™biania się™ w szczegó‚ły. A czego szukamy? To rzeczywiście wygląda jak opisany przez Ciebie paradoks, ale są sprzę™ty któ‚re nie koloryzują znacznie a brzmią dobrze (myślę™, że pasuje też słowo "elegancko", "szlachetnie" - weź np tego AK-47 Telefunkena, któ‚ry był u nas na testach. Jest zró‚wnoważony ale ma charakter. Tego samego szukamy w przedwzmacniaczach. Chyba... :)

Studio Medianawigator.com

reklama

Agencja MediaNawigator.com

Powered by:

Bank głosów Mikrofonika.net

reklama