Dzielska Teresa
Czy lektor musi być aktorem? Nie. Ale wielu aktorów prędzej czy później podąża ku lektorstwu. Obie dziedziny są sobie bliskie. Czasem wręcz nie sposób ich rozdzielić. Pani Teresa ma na koncie audiobooki, bajki oraz dwa słuchowiska.
Rodzina i znajomi mówią, że masz fajny głos. Marzysz o pracy lektora, ale brakuje Ci pewności i doświadczenia? Sprawdź się tutaj! Wykup wizytówkę, poddaj się ocenie odwiedzających, zostaw namiar do siebie. Kto wie, być może wpadniesz komuś w ucho!
Czy lektor musi być aktorem? Nie. Ale wielu aktorów prędzej czy później podąża ku lektorstwu. Obie dziedziny są sobie bliskie. Czasem wręcz nie sposób ich rozdzielić. Pani Teresa ma na koncie audiobooki, bajki oraz dwa słuchowiska.
Absolwentka PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Z Teatrem im. A. Mickiewicza w Częstochowie związana od 2002 r. Zadebiutowała rolą Clei w "Czarnej komedii" Petera Shaffera w reż. Marcina Sławińskiego. Współpracowała z Teatrem STU w Krakowie, Teatrem Powszechnym w Radomiu oraz warszawskim Teatrem na Woli.
Obecnie aktorkę można zobaczyć w spektaklach:
- Siostra Radość: "Nagle, zeszłego lata" Tennessee Williams, reż. Krzysztof Knurek
- Lucy: "Czyż nie dobija się koni?", Horace McCoy, reż. Magdalena Piekorz
- Helena Popowa: "Czechow: żarty z życia" wg A. Czechowa, reż. Andrzej Bubień
- Dr James: "Efekt" Lucy Prebble, reż. Adam Sajnuk
- Kobieta z przeszłości: "W starych dekoracjach" wg T. Różewicza, reż. Igor Gorzkowski
- Pauline: "Miłość i polityka" P. Sauviile, reż. Jerzy Bończak
- Gertruda - "Hamlet", William Szekspir, reż. André Hübner-Ochodlo
- Anetka - "Amazonia", Michał Walczak, reż. Tomasz Man
- Dziewczyna - "Być jak Kazimierz Deyna", Radosław Paczocha, reż. Gabriel Gietzky
- Rita -"Do dna", Ludmiła Pietruszewska, Agnieszka Osiecka, reż. André Hübner - Ochodlo
- Magda - "Pierwszy raz", Michał Walczak, reż. Tomasz Man
- Świetlik - "Niesamowita przygoda Robaczka Kłaczka", scenariusz i reżyseria - Robert Dorosławski
- Marta - "Tajemniczy ogród "- F. H. Burnett, reż. Cezary Domagała
- Gęś - "Trzy świnki" (wg J. W. Grimm), scenariusz i reżyseria – Robert Dorosławski
Liczne role filmowe, m.in.:
- 2000r. - "Świąteczna przygoda" - reż. Dariusz Zawiślak; Jo (Anioł Stróż Mikrego)
- 2001r. - "Marszałek Piłsudski" - reż. Andrzej Trzos-Rastawiecki; Maria Juszkiewicz-Piłsudska
- 2002r. - "Kontroler" - reż. Peter Vogt, Gabrysia (dziewczyna Olka)
- 2002r. - "Na dobre i na złe" - odc. 96; reż. Teresa Kolarczyk; Kinga Wysocka
- 2003r. - "Marcinelle" - reż. Andrea i Antonio Frazzi; Marie Duchot (dziennikarka)
- 2004r. - "Der Grenzer und das Madchen" - reż. Hartmut Schoen; Agata Lesko
- 2008r. - "Leśne doły", reż. Sławomir Kulikowski
- Ewelina, Kaja -"Barwy szczęścia", reż. Natalia Koryncka - Gruz, Krzysztof Rogala, Jakub Skoczeń, Piotr Wereśniak
Nagrody:
2020 - Nagroda Miasta Częstochowy w dziedzinie Kultury za rok 2019
2008 - Nominacja do nagrody Złota Maska Teatrów Śląska (za rok 2008) za role Magdy w spektaklu "Pierwszy raz" Michała Walczaka w reżyserii Tomasza Mana oraz Nataszy w spektaklu "Trzy siostry" Antoniego Czechowa w reżyserii Julii Wernio
2007 - Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Częstochowy, dzięki któremu powstał projekt „NIE–RECITALU”
Lektorsko specjalizuje się w narracji; ma na koncie audiobooki, bajki oraz dwa słuchowiska. Najnowszy audiobook nad którym pracuje to „Madame Pylinska i sekret Chopina” Érica-Emmanuela Schmitta.
Dzień dobry,
To oczywiste, że po PWST ma Pani warsztat i pozostaje mi wyłącznie skłonić się wobec dykcji, przygotowania oraz postawienia głosu. Co do interpretacji - odnoszę wrażenie, że reklama nie jest Pani mocną stroną. Być może nie warto jej "obstawiać", koncentrując się raczej na narracji. Wyjaśnię: sam jestem lektorem, którego korzenie sięgają radia, a nie aktorstwa. I moim zdaniem aktorzy miewają w reklamie skłonności do nadinterpretacji, ogrywania tekstu, którego właśnie w reklamie ogrywać po aktorsku nie trzeba (zwłaszcza próbka 1). Jak mówi jedna z postaci w serialu "Kariera Nikodema Dyzmy" - Tu trzeba innego sznytu.
Mam mocne przeczucie, że wstawione przez Panią próbki audiobooków mogłyby robić większe wrażenie. Reklama to chyba nie Pani bajka. A za audiobooki trzymam kciuki, niechcący rymując ;)
Nie każdy lektor to aktor, a czy każdy aktor może być lektorem? Wg mnie powinien, ale skłaniam się tutaj opinii Pana Przemka - reklama to reklama, ma być pojechana, uśmiechnięta, mniej lub bardziej, ale dynamiczna, chyba że jest to komunikat - tak czy siak gry aktorskiej tam nie potrzeba. Pierwsza próbka brzmi trochę jak deklamacja czy monolog, a słuchacza trzeba zachęcić, wzbudzić zaufanie. Próbka druga jest zbyt przerysowana wg mnie. Nie mam zastrzeżeń do dykcji czy emisji tu jest ok, ale warto posłuchać trochę próbek profesjonalistów, by dostrzec rozmaitość i wyważenie interpretacji. Pozdrowienia i powodzenia!